Alla inlägg den 22 september 2018

Av Sandra - 22 september 2018 18:03

Jag har varit och tävlat igen! Tänkte att man får aldrig ge upp om man vill avancera. Jag har ridit med öronhuva på Zantana ute i blåst, regn och solsken. Har inte märkt någon skillnad här hemma och jag är ganska skeptisk till att det ska fungera. Tror mer det handlar om lydnad hos hästen och gillar inte " genvägar " men kände samtidigt att något måste jag nog pröva. 

Denna gången var det bara 12 mil dit vi skulle. Jag hade även anmält oss till två klasser då jag tänkte att hon kunde få hoppa runt i första klassen och låtsas vara rädd för allt, så kunde vi rida på riktigt i andra klassen där jag ville få godkända procent och faktiskt få visa att vi kan detta. 

När vi kom fram så sken solen och det var 18 grader varmt och vindstilla! Jaha, vi hade ju tränat på att det skulle  blåsa och vara kallt. När jag red fram så gick hon som en stjärna men det tänkte jag inte bry mej om för jag visste ju att det kommer vara annat ute på banan. När det blev våran tur så fortsatte hon att vara lugn och fin, jag däremot kom på att jag inte hade full koll på bägge programmen som jag skulle rida. Jag fokuserade allt jag kunde på första programmet och vi kom runt på skapliga poäng. 

När vi startade andra klassen som jag verkligen ville att den skulle bli bra då GLÖMMER jag plötsligt bort vägen som jag ska rida. Blir tvungen att bryta av från trav för att fundera på vilken väg vi skulle ta!!

I omdömet som man får efter ritten så står det " missförstånd " där jag hade saktat av till skritt. Det var inget som domaren såg att jag funderade på vägen alltså.... 

Jag är otroligt nöjd med denna ritt även om vi hade blivit placerade om inte detta inträffat. Det tar jag ju på mig helt och jag ska inte starta i två klasser igen då jag har för dåligt minne för  detta.

Zantana var hur lugn som helst hela dagen och frågan är ju då om det är huvans förtjänst?? Jag har inte anmält till fler tävlingar i höst utan satsar på att utbilda vidare i vinter och starta medelsvåra klasser nästa år.


Jag kom att tänka på hur Zantana var att rida in och hur hon varit att utbilda. Så fort jag krävde något av henne så ställde hon sig på bakbenen. Jag fick rådet av en vän som sa att du måste sluta ge henne havre! 

Jag var skeptisk även där och sa att havre var naturligt för hästar att äta även om jag har hört så många gånger att det kan sätta sätta sig i huvudet hos vissa hästar. 

Till slut köpte jag havrefritt musli till henne och inte en gång att hon har blivit galen och stegrat när jag krävt mer av henne i ridningen, jag som var säker på att det var jag som red för dåligt. Ibland räcker det med små justeringar för att nå framgång.


Här hemma håller vi just nu på att renovera övervåningen så Jonathan får flytta till ett nytt rum med fönster vilket han inte hade förut i sitt rum. I hans gamla rum har vi förråd nu. Lisen ska få målat tak, nya tapeter och ny el.

Hallen uppe ska målas om och vi har rivit väggar där för att få luftigare och lite större.Jag har bestämt mig för att måla golvet också, det är ett trägolv som jag tänker måla vitt. 

Jag har målet att det ska bli klart till jul. Vi får väl se. Har även andra projekt på gång men det är hemligt än så länge.

   







Skapa flashcards