Alla inlägg under januari 2020

Av Sandra - 11 januari 2020 17:53

Dagarna avlöser varandra och jag tycker inte det går så fort men när jag upptäckte hur länge sedan jag var här inne och skrev något så insåg jag att det var länge sedan. Det har hunnit bli nytt år och jag skulle vilja summera 2019 precis som så många andra gör.

När det gäller mitt stora intresse, hästarna, så fick vi låna en ponny till Lisen som vi hämtade i påskas och han är kvar än. Väldigt fin ponny som har många egna ideer dock om hur saker ska vara, vilket har gett oss en del utmaningar under året. Zantana fick sin sista vila i juni, eftersom hon hade för mycket problem med sina hovar för att jag skulle ha samvete att låt henne leva vidare. Fruktansvärt tråkigt!

Zeebreeze, min unghäst som nu har hunnit fylla 5 år! Var ju bara fyra  förra året och jag har en riktigt svår utmaning i henne fick jag veta i höstas då vi trappade upp träningen lite vilket hon talade om att det är inget hon tänkte tolerera rakt av. 

Jag fick mycket hjälp under hösten med henne, vilket man måste ta när man känner att det inte går som man tänkt. Hon har haft sin vintervila  och är riden i en vecka nu. Det var dock inte bara att sitta upp så ibland undrar jag om jag inte var rodeoryttre i mitt förra liv? Tanken med henne är iallafall att tävla i höst. Hoppas hon får vara frisk så vi kan träna mycket i år. 

Lisen ska ut och tävla hoppning i år med Sigge är planen så vi hoppas att det går vägen. Vi har förhoppningsvis mycket roligt framöver. 

Vi har alla fått vara friska och jag bara hoppas att den trenden får fortsätta för våran del. Jonathan  har fastnat mer och mer för ishockey vilket är så roligt. Imorgon ska han och Mattias till Nälden på sammandrag. Dit är det ca 12 mil enkel resa, så dem blir borta hela dagen. Jag följer inte med då det är saker som ska skötas här hemma också.


Jag däremot har haft det ganska slitigt om jag ska vara ärlig under året som gått. Det var faktiskt riktigt illa året före, alltså 2018 då jag var och kände på den berömda väggen eller hur man ska beskriva det. Jag mådde väldigt dåligt och efter det har jag inte fått tillbaka full funktion av mina sinnen. Dett är en väldigt märklig känsla och jag blir väldigt irriterad ibland. Jag tappar ord, har inget vidare minne kvar, tål inte stress, kan bara göra en sak åt gången. Jag har fått tänka om, göra om, förklara tusen gånger för dem omkring mig att jag inte rår för hur det blir ibland. 

Det är självklart att människan inte är gjord för dett samhälle som vi byggt upp. Jag trodde aldrig att det skulle slå så hårt mot mig som är lugn och sansad, iallafall är det så folk i allmänhet upplever mig. Jag däremot och Mattias har fått förstå att det finns inte många så stressade människor inombords som jag har varit i perioder vilket har haft sitt pris. 

Varje dag tränar jag på att leva på ett sätt som fungerar för mig och familjen, för funkar inte jag så funkar inte familjen. Min uppfattning är att människan är ett flockdjur som behöver en ledare och i varje familj så finns det förhoppningsvis en ledare vilket är jag i våran familj och fungerar inte jag så fungerar inte våran familj utan det blir väldigt stökigt. Det är nog inte alla som reflekterar över detta då allt bara flyter på.


När vi var i småland under julen så dagen före julafton spelade vi bingolotto och vann, så i år är planen att ut och resa någonstans dock så har varken Mattias eller jag rest så mycket så vi vet inte vart vi vill åka. Detta är ju lite märkligt så vi får väl se vart det blir. Spännande!

Min älskade mormor fick efter nästan 93 år! lämna jordelivet och även om allt är som det ska i dessa fall när dem äldre dör, för då går livet i rätt ordning, så är det en enorm saknad som man aldrig kan förbereda sig på.


Just nu är vi iallafall i januari och det brukar vara en del snö men inte i år. Det är mest plusgrader eller 0 - grader och ingen snö just. Kanske 2 - 3 dm. Får se om det kommer snö så vi kan åka skidor framöver. Såg att skidskolan fått flytta in i skidtunneln som vi har här på grund av snöbrist och isiga spår, det är ju också konstigt tycker jag. Tur att vi här uppe har en skidtunnel!


Hoppas alla haft ett fint år och en fin jul. Få se vad detta året har att bjuda på?   


Kockarna på nyår! Fick otrolig god mat då!  

Ibland vill Mattias lufta traktorn, då får man ställa upp som säkerhetsbil!!

 

Vad jag minns så hade vi inte så här exotiska skyltar som varnade för ren i småland!

Här får man se en och annan ibland.

 

Så här mycket snö var det i november. Ett minne blott just nu!



Ovido - Quiz & Flashcards