Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

Då är jag där.....

Av Sandra - 31 juli 2022 22:35

Mitt i sommaren och jag har äntligen fått kliva på det nya jobbet. Jag har hunnit jobba i två veckor så helt varm i kläderna är jag inte än, men det tar sig. 

När jag var på anställningsintervjun så var chefen väldigt tydlig med att förklara att man måste vara väldigt flexibel och kunna ställa om tider, platser mm för att platsa i poolen då det kan saknas folk med väldigt kort varsel. Är man inte bekväm med detta så är personalpoolen inte rätt plats att jobba på. 

Jag anser mig vara väldigt flexibel och har inga problem att anpassa mig till nya situationer. 

Jag fick veta ett par veckor innan jag började att jag skulle vara på ortopeden under sommaren och jag fick även ett schema som jag skulle ha där. 

När jag kom på måndag morgon för att börja min första dag så fick jag veta att jag inte alls skulle vara på ortopeden utan på en lungavdelning och mitt schema var även omgjort. Så det var bara att åka upp på en annan avdelning och ska jag vara ärlig så har jag aldrig varit på en lungavdelning tidigare men alltså himmel vad intressant det är även om jag stöter på helt nya situationer varje pass jag jobbar. jag fick en veckas introduktion på avdelningen också vilket var behövligt kan jag säga! 

Jag frågade min chef också hur det var med extra pass då jag tänkte att om jag ändå åker så långt och det funkar med familjen så kan jag ju jobba dubbelpass när jag ändå är där, men han sa att det fick man inte göra så det kunde jag inte få. Efter första veckans intro så hann jag jobba två pass sedan kom frågan om jag kunde jobba dubbelpass då undersköterskan blivit sjuk och han hade ingen ersättare att tillgå. Detta var inte min chef som frågade utan avdelningschefen och jag hade gärna ställt upp men jag hade inte tagit mig hem på kvällen då och min familj väntade på mig så jag tackade nej. 

Detta är faktiskt vardag inom vårdjobbet och jag pratade givetvis med min chef om det och då sa han att isåfall är det helt upp till mig om jag tar extra pass när jag redan jobbar heltid. 

Jag tycker iallafall att det är otroligt roligt även om det är fruktansvärt slitigt på avdelningen där jag är, både fysiskt och psykiskt men det visste jag ju.

Vi i personalpoolen får några kronor extra för att vi rycker in med kort varsel och vi har ju inga jobbarkompisar utan det är lite av ett ensamjobb. Det som jag nu har förstått är att ordinarie personal känner inte att det är rätt att dem ska ta ett större ansvar men få mindre betalt än vad vi i poolen får. På medicinavdelningen där jag är, är vi tre stycken från poolen och det behövs men hur ska man få det att bli mer rättvist? Alla jobbar ju lika hårt.

Vad jag vet nu så har jag schema och ska vara på medicin , lungavdelningen, augusti ut men inget är säkert....


Innan jag började jobba så hann jag ha två veckors semester i allafall. Lisen ville ner till småland så fort det gick då hon inte känner att det är sommar om hon inte får vara där, så vi, jag , Jonathan och Lisen drog ner till mamma o pappa några dagar men sedan bytte vi bostad och inkvarterade oss hos syrran också. Vi hann med Liseberg en dag och falsterbo horse show i tre dagar. Vi tältade där i år på campingen och det var en ny upplevelse för mig. Konstigt att jag aldrig har tältat innan men nu kan jag checka av det på listan också. 

Det var tre väldigt härliga men blåsiga dagar. När vi satte upp och tog ner tältet i blåsten så slog det mig att detta gör folk i storm på fjället!! Hur i hela friden får dem till det??


Lisen har även hunnit starta en hopptävling med Skrållan vilket gick jättebra.

Jag rider så mycket jag hinner och det känns som jag kommer att kunna rida mer regelbundet under veckorna nu då jag ofta är ledig någon dag i veckan också. Jag går ju även en utbildning på distans till hovskötare och en gång i månden så har vi fysiska träffr nere i Vårgårda. Det är också väldigt intressant och hur kan jag ha hållit på med hästar i  38 år och inte ha full koll på hovarna??

Jonathan väntar på att hockeyn ska dra igång och för att hålla sig i form tränar han fotboll i veckorna vilket jag tycker är jättbra att han vill göra. 

Ja , veckorna rullar på och om några veckor ska jag och Mattias åka till Grekland under två veckor tillsammans med några vänner från småland så då tar jag ut resten av min semester....


  Badat har vi gjort med kusinerna

 Varit ute och kört häst med syrran har vi också gjort.

     Falsterbo hunting fick vi se på nära håll. En blöt historia.     

Även dressyren men Patrik Kittel fick vi se!


Lisen på väg till tävlingen.


 

Jag trönar på tillsammans med Zeebreeze!    

       

Efter denna utbildningen är jag diplomerad hovskötare.











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - Söndag 4 feb 15:12

Visst är det konstigt ibland? Jag har just kommit tillbaka från jordens värsta magsjuka!! DET var inte vad denna helgen skulle innehålla. Jonathan o jag hade helt andra planer.... Vi har inte riktigt haft möjligheterna på ett tag att göra något ihop ...

Av Sandra - 29 december 2023 00:48

Då har snart 2023 passerat. Jag sammanfattar alltid året som gått och hur ska jag tänka om 2023? Jo jag har sålt ett hus, köpt ett hus,  flyttat ca 100 mil , sagt upp ett jobb och fått ett nytt jobb. Köpt en vakthund. Lisen har nu en termin kvar i ...

Av Sandra - 13 oktober 2023 19:46

Nu är vi redan i oktober. Tiden rusar. Jonathan har börjat högstadiet och det är inte riktigt som han är van vid hemma i Bräcke. Han tycker att skolan är riktigt jobbig nu och jag förstår honom verkligen. Dem ligger inte i fas med Bräcke skola vilket...

Av Sandra - 19 juni 2023 21:31

Nu kan jag äntligen försöka samla ihop mina tankar igen och våga känna efter hur detta kommer att bli. Jag och Jonathan har flyttat till ett hus i småland. Mattias och Lisen är kvar på Bröckling då Lisen vill avsluta högstadiet där uppe vilket ...

Av Sandra - 27 januari 2023 20:14

         Ikväll kände jag att det var dags att skriva något här, vilket är längesedan nu. Det har blivit en blogg  där jag skriver både om  lite vardags-funderingar till att bli en lite mer allvarligare blogg med djupare funderingar och även lite a...

Ovido - Quiz & Flashcards