Alla inlägg under april 2020

Av Sandra - 9 april 2020 18:51

På mitt jobb handlar ungefär det mesta om corona just nu. När jag kommer på morgonen så har vi morgonmöte om hur covid 19 utvecklats sedan igår. Sedan går jag och loggar in i datorn och på vår första sida så finns allt nytt om corona. Hur många konstaterade fall, hur många avlidna, vart i länet det finns osv. Varje onsdag har vi videomöte där vi får information om hur skyddskläder ska tas på, tas av, vilken skyddsutrustning som finns att tillgå, ännu mer statistik om läget, personal som ska omplaceras, mm. 

På vårat jobb måste vi nu också ha dörrvakt, vilket är vi i personalen som utför. För att skydda våra invånare i samhället och sjukvården så får ingen som kommer till vår hälsocentral komma in om dem har förkylningssymptom. Dessa personer ska slussas in bakvägen där vi har en infektionssluss. Det kan komma en patient som har brutit benet och är förkyld, då måste denna patient gå in via vår infektionsingång för att inte smitta någon! 


När jag står dörrvakt så häpnar jag över hur en del människor verkar ha missat corona!  Jag frågar om dem har några förkylningssymptom och dem svarar tex jag ska bara till tandläkaren? ( dem är i samma byggnad som oss ) eller jag ska bara ta prover.?  Det var väl inte frågan!!?? Dem flesta kommer fram och rycker i dörren och vill förbi, irriterade över att jag står och ställer dessa frågor när dem är sena till sjukgymnasten. Personerna i fråga står nästan på mig när jag pratar med dem! Vad hände med att hålla avstånd? Jag skulle ju likväl kunna bära smitta om jag har otur.

Nu har vi fått sätta upp en tydlig avspärrning som det står stopp - invänta personal, 2 meter från dörren för vår och deras säkerhet när vi står dörrvakt. 


Vi på hälsocentralerna är väldigt utsatta när det gäller smittor då patienterna ofta inte är tillräckligt dåliga för att söka akutsjukvård men dem smittar lika mycket för det. 

Idag tog jag prover på misstänkta coronafall och patienterna frågar hur snabbt dem får provsvar för det är ju påsk och dem ska träffa släkt och vänner!? 

Jag har vakat över patienter som kvävs ihjäl i fruktansvärda sjukdomar och corona är en sådant hemskt virus! Jag har sett ångesten i deras ögon och jag vill inte avsluta mitt liv på ett sådant fruktansvärt sätt! 

Vad är det vi inte förstår?  Om vi inte bryr oss om vår egen hälsa, kan vi väl tänka på andras hälsa?

Jag har ett jobb som jag älskar men jag vill inte ge upp mitt liv för att personer runt omkring mig inte bryr sig.


Om jag är frisk på tisdag så kommer jag att gå till jobbet och göra mitt allra bästa för att hjälpa alla som behöver det och jag kommer vara hemma i vårt hus hela påsken för det kommer förhoppningsvis fler påskar där jag kan få träffa mina nära och kära.   




Ovido - Quiz & Flashcards